F1

Valtteri Bottaksen kausi on alkanut huonosti ensimmäisen kerran sitten kevään 2013.

F1-kausi uhkaa jälleen olla Max Verstappenin yksinäinen show.

Verstappen on voittanut neljännen kisansa viidestä sunnuntaina, ja vain yksi tekninen ongelma Red Bullilla Melbournessa on antanut muille edes pientä saumaa.

Shanghaissa Verstappen teki historiaa voittamalla sprinttikisan lähdettyään neljännestä ruudusta, ja sunnuntaina hän vei ykköstilan jo 26:nnelta eri radalta.

MM-pisteissä hänellä on jo 25 pisteen ero tallikaveriin Sergio Péreziin, joka jäi kolmanneksi molemmissa viikonlopun kisoissa.

Suomalaiset ovat huolissaan Valtteri Bottaksen huonosta alkukaudesta. Nastolalainen ei ole vielä saanut yhtään pistettä, vaikka esimerkiksi Shanghaissa olisi ollut hyvät mahdollisuudet siihen.

Bottaksen kisa päättyi koneongelmiin.

– Huonoa tuuria. Kisa oli muuten mennyt ihan hyvin, ja olisimme voineet kamppailla pisteistä. Näille asioille ei voi mitään, Bottas totesi Viaplayn haastattelussa.

Viimeksi Bottas oli pisteittä viiden kisan jälkeen Williams-debyyttikaudellaan 2013, kun hän saavutti ensimmäiset pisteensä vasta 18. kisassa Texasissa.

Muutoksia tulossa
Jos Bottas jatkaa F1:ssä ensi kaudella, pistelaskujärjestelmä saattaa muuttua. Brittilehti Autosport raportoi, että mahdollisesti Australian GP:ssä 2025 pisteitä jaettaisiin 12 parhaalle kuljettajalle.

Tämä ei kuitenkaan olisi auttanut Bottasta tänä keväänä, sillä hänen paras sijoituksensa on ollut kisan 14. sija (kaksi kertaa). On vaikea sanoa, olisiko Bottas taistellut kovemmin Australiassa ja Japanissa, jos hän olisi tiennyt voivansa saada MM-pisteitä.

Tällä hetkellä kuljettajat, jotka ajavat sijoilla 12–15, eivät yleensä keskity kisan loppuihin kierroksiin, koska pisteiden saaminen on epätodennäköistä.

Uusi pistelaskutapa ei vaikuta kärkikuskien pisteisiin. Sijoituksista 1–7 jaetaan edelleen samat pisteet kuin aiemminkin. Muutos koskisi sijoituksia 8–12, jotka saisivat pisteitä portaattain 5–4–3–2–1.

Tämä muutos on pienempien tallien toive, koska tällä hetkellä Sauber, Alpine ja Williams ovat nolla pistettä valmistajien MM-sarjassa.

Tallipisteet ovat keskeisiä F1:ssä, koska Kansainvälinen Autoliitto FIA maksaa palkintorahoja niiden perusteella.

Muutosta ajetaan estämään yksittäisen tallin liiallinen menestys satunnaisesti.

Pistelaskujärjestelmä muuttuu, jos vähintään kuusi tallia kymmenestä kannattaa sitä huhtikuun äänestyksessä.

F1-säännöt ovat olleet melko vakaat lajin 75-vuotisen historian aikana. Nykyinen järjestelmä tuli voimaan vuoden 2010 alussa. Tekniset ongelmat ovat vähentyneet ja kärjessä ei nähdä enää niin paljon vaihtelua kuin ennen, mikä näkyy pienten tallien saamissa pisteissä.