Mestaritalli julkisti torstaina uuden autonsa. PEITTEET poistettiin vihdoin ja viimein uudesta RB20-ajokista torstaina. Red Bullin F1-talli julkisti auton, joka korvaa huippumenestyneen RB19-tuplamestariauton. Talli voitti viime kaudella 22 kauden 23:sta kilpailusta.
Etukäteen odotettiin, että uusi Red Bull olisi hienovarainen päivitys viime kauden superautoon, mutta talli yllätti kaikki asiantuntijat. Uusi RB20 näyttää merkittävästi erilaiselta kuin edeltäjänsä kriittisillä alueilla.
The Race -sivuston asiantuntija Gary Anderson kirjoittaa yllättyneensä useastakin asiasta uudessa autossa. Ennen kaikkea on hämmästyttävää, että Red Bull näyttää ottaneen inspiraatiota Mercedeksen viime vuosien autoista – jotka ovat olleet merkittävästi Red Bullia jäljessä.
RB20 muistuttaa vanhoja Mercedeksen menopelejä sekä auton sivuponttooneistaan että kuljettajan takana olevaa ilmanottoaukkoa ympäröivistä ”hartioista”.
– Tämä auto ei todellakaan ole pelkkä kehitysversio edellisestä. Uskon, että aika monen kilpailijan tekniikkaosastot miettivät: ”Ei helvetti. Mitä me nyt tehdään?”
Red Bullin antamat kuvat eivät luonnollisesti kerro uudesta autosta koko totuutta. Osia autosta on jätetty strategisesti piiloon ja toisin kohdin kuvia on esimerkiksi tummennettu, jotta kaikki yksityiskohdat eivät erotu. Silti pelkästään kaikki se, mikä jätettiin näkyviin, antanee kilpailijoille paljon aihetta huoleen.
Moni auton julkistusta seurannut kommentoi, että sivuponttoonit näyttävät samantyylisiltä kuin Mercedeksen moititut ”nollasivuponttoonit”. Mercedes ei saanut äärimmäisen aggressiivista muotoiluratkaisua toimimaan.
– Sanoin jo aikaa sitten, että jos Red Bull kehittäisi oman nollasivuponttooninsa, se saisi minut hymyilemään. Silti tämä mallinnus eroaa myös merkittävästi Mercedeksen ratkaisusta.
JORDANILLE ja Stewartille F1-autoja suunnitelleen Andersonin mukaan Red Bull on myös ottanut inspiraatiota Mercedeksestä sen takasiiven suunnittelussa.
On mahdollista, että merkittävät muutokset autoon tuovat myös ongelmia. Silti Anderson pitää todennäköisempänä, että koska Red Bullin lähtöasetelma muutosten tekemiseen oli niin vankka, todennäköisesti se vaan saa muiden ideat otettua parempaan käyttöön.
– On selvää, että RB20 edustaa muutosta tallin suunnittelufilosofiassa. Uskon, että he ottavat Bahrainissa taas askeleen eteenpäin. Jos niin todella on, niin kilpailijat ovat jälleen liemessä. Muutokset voivat myös tuoda murheita, mutten usko niin käyvän. Red Bullilla on ollut alusta saakka uudet maaefektisäännöt niin hyvin hallussa, että miksi se nyt eksyisi harhapolulle?
Uusi F1-kausi alkaa kahden viikon kuluttua Bahrainissa.