Kalle Rovanperän on tehtävä valinta Suomen MM-rallin ja Assenin Porsche-kisan välillä. Kalle Rovanperän ilmoitus osallistumisesta neljään osakilpailuun Porsche Carrera Cup Benelux -sarjassa herätti Suomessa heti kysymyksiä.
Mistä sarjasta oikein onkaan kyse?
Euroopassa on useita eri Porsche-sarjoja. Tunnetuin niistä on Porsche Mobil 1 Supercup, jota ajetaan F1-viikonloppujen yhteydessä.
Suomalaiset tuntevat sen parhaiten Jukka Honkavuoren kautta. Rovaniemeläinen oli viime kaudella sarjan yhteispisteissä sijalla 18.
Toki sarja on hänelle vain osa Porschen tehdaskuljettajan työtä. Tammikuussa Honkavuori sai mainetta, kun hän opasti McLarenin Lando Norrisia jääajon saloihin Lapissa.
Benelux-versio on samojen autojen kansallinen sarja. “Kansallinen” on kuitenkin sanottava lainausmerkeissä, koska kuudesta kisasta vain kaksi järjestetään Belgiassa (Zolder ja Spa), kaksi Hollannissa (Zandvoort ja Assen) ja kaksi selvästi Benelux-maiden ulkopuolella (Spielberg ja Imola).
17-vuotias mestari
Rovanperä esitteli perjantaina uuden kilpa-autonsa: Porsche 911 GT3 Cup (992) on merkkisarjojen ikoni. Benelux-sarjan lisäksi se on käytössä myös Ranskan, Saksan, Aasian ja Pohjois-Amerikan Porsche-sarjoissa.
Sen takia monet Supercup-kilpailijat osallistuvat myös alueellisiin sarjoihin. Samalla he hakevat tuntumaa auton toimintaan tietyillä radoilla.
Benelux-version hallitseva mestari on vasta 17-vuotias Robert de Haan. Ihmelapsi ajoi viime vuonna myös Porschen Britannia-sarjaa, josta hän nappasi kolme osakilpailuvoittoa.
Varmaa on vain se, ettei Rovanperä pääse helpolla. Porsche-sarjojen taso on korkea koko Euroopassa, ja kuskit ovat erikoistuneet vain kyseiseen automalliin.
Suomalainen ei ole vielä kertonut, mitkä neljä kisaa hän aikoo kauden aikana ajaa, mutta näkyvyyden kannalta rallitähti kannattaisi keskittyä kesäkuun alussa ajettavaan Zandvoortin osakilpailuun (järjestetään yhdessä DTM-kisan kanssa) tai heinäkuussa Imolassa järjestettävään kisaan (yhdessä Euroopan Le Mans -sarjan kanssa).
Jo nyt on varmaa, ettei hän osallistu Assenin kisaan elokuun alussa, koska samaan aikaan Toyota haluaa hänen taistelevan Suomen MM-rallin voitosta.
Kisaformaatti on varsin yksinkertainen: viikonlopun aikana ajetaan vapaat harjoitukset, aika-ajo sekä kaksi 30 minuutin ja yhden ylimääräisen kierroksen mittaiset kisat.
Rovanperä taistelee luonnollisesti sekä yleissarjassa että tulokkaiden omassa mestaruuskisassa. Tulokaskuskit palkitaan myös kisojen jälkeen omassa palkintoseremoniassaan.
Kausi alkaa Zandvoortin testipäivällä huhtikuun kolmantena. Ensimmäinen kisa ajetaan Spassa.