Valtteri Bottas ei ole halunnut kertoa ensi kauden tallipaikkaansa.
Carlos Sainz sai kylmää vettä niskaansa heti vuoden alussa, kun Ferrari julkaisi ensi keväänä käynnistyvän yhteistyönsä Lewis Hamiltonin kanssa.
Madridilaiskuski on tiennyt varmuudella helmikuun ensimmäisestä päivästä lähtien, ettei hänen uransa Maranellossa jatku enää tämän kauden jälkeen.
Silti Sainz ei ole pystynyt päättämään, minne hän haluaisi siirtyä. Ja tilanne on nyt tiukemmassa solmussa kuin koskaan aiemmin.
Alpine Mukaan Kisaan
Ensimmäinen häiriötekijä oli Flavio Briatore. Alpinen takapiruksi palannut italialaispomo hurmasi karismallaan ainakin Carlos Sainz vanhemman, jonka kanssa Briatore on nähty lounastavan useita kertoja.
On vaikea kuvitella, että he keskustelisivat ainoastaan Seniorin hienoista rallimuistoista.
Poika-Sainz tietää, että Alpine on tähän mennessä kiinnostuksensa osoittaneista kaikkein kilpailukykyisin talli.
Toki senkin yllä leijuu vahvoja kysymysmerkkejä esimerkiksi emoyhtiö Renault’n sitoutumisesta ja koko organisaation mahdollisesta myynnistä Andrettien F1-suvulle.
Tilanne ennen Alpinen markkinahäiriötä vaikutti kohtuullisen selvältä kaksintaistelulta Sauberin ja Williamsin välillä. Niistä Williams on selvästi matkalla ylöspäin nokkelan tallipäällikkö James Vowlesin johdolla.
Perinnetalli saattaa hyvin kammeta itsensä keskikastiin seuraavien vuosien aikana.
Sauberin tähtäin on paljon pidemmällä. Ensi kausi menee aivan varmasti vielä peräpäässä, eikä ole mitään takuita, että Audi nostaisi tallia välittömästi kärkikahinoihin vuoden 2026 vallankaappauksensa jälkeen.
Red Bullin Lumo
Toki Sainz senior on Audin rallikuski ja tuore Dakar-aavikkoseikkailun voittaja, mutta jostain syystä poika ei ole puhkunut innosta muuttaa Sveitsiin.
Häntä ei kiinnosta körötellä jonon perällä kokonaista kautta ja sitten toivoa, että täysin puskista tuleva saksalaisjätti saisi heti kilpailukykyisen auton ja vielä voimayksikön siihen.
Vastaava ponnistus vie nokkelimmiltakin F1-organisaatioilta useita vuosia.
Esimerkiksi Red Bull nappasi vielä pari kertaa kuudenneksi kaudella 2004 sijoittuneen Jaguar-tallin jäännökset itselleen aloittaakseen oman F1-seikkailunsa keväällä 2005. Mutta vaikka kehitysloikka F1-guru Adrian Neweyn johdolla oli paljon pienempi, kesti silläkin yli neljä vuotta ennen kuin Sebastian Vettel ajoi Kiinassa tallin ensimmäisen voiton.
Sainz täyttää syksyllä 30 vuotta. Hän ei halua odottaa.
Espanjalaisen tiedetään odottavan dramaattista käännettä, joka nostaisi hänet Red Bullille Sergio Pérezin paikalle.
Meksikolainen sai energiajuomajätiltä jatkosopimuksen, mutta hänen tuloskuntonsa on romahtanut sen jälkeen. Kaikki tietävät, etteivät F1-sopimukset ole edes kyseisen paperiarkin arvoisia, jos tallipomot niin päättävät.
Sainz ajoi Toro Rosso -vuosina Verstappenin tallikaverina. Silloin tallikaverusten välillä vähän kipinöi, mutta kyse oli 18- ja 21-vuotiaista nuorista miehistä.
Nyt Verstappen on lajin kolminkertainen maailmanmestari ja Sainzkin on napannut useamman GP-voiton.
Paikka Mersulla?
Ja jotta tilanne mutkistuisi vielä entisestään, on myös Mersulle avautumassa yllätyspaikka.
Hamiltonin lähdön jälkeen pidettiin täysin selvänä, että Hopeanuoli nostaisi superlahjakkaan Kimi Antonellin edustustalliin ensi kaudeksi.
Mutta nyt italialaisteinin taivaalle on ilmestynyt tummia pilviä. Elokuussa 18 vuotta täyttävä Antonelli ajaa debyyttikauttaan F2-sarjassa.
Superlupauksen odotettiin ajavan helposti mestaruuteen aivan kuten Charles Leclerc, George Russell tai Oscar Piastri aikoinaan. Kaikki he voittivat F2-sarjan ensimmäisellä yrityksellään.
Esimerkiksi Lando Norris käytti F2-tasolla kaksi kautta (parhaimmillaan sarjan kakkonen) ja Alex Albon peräti kolme (parhaimmillaan kolmas).
Antonelli ei tule voittamaan F2-sarjaa. Hän saavutti ensimmäisen palkintopallisijan vasta kauden 15. startissa ja on yhteispisteissä nyt kahdeksantena.
Vaatisi aika paljon pokkaa tallipäällikkö Toto Wolffilta, nostaa Antonelli näillä näytöillä suoraan F1-autoon. Järkevämpää olisi antaa italialaisen vielä kypsytellä taitojaan ainakin toisen F2-kauden ajan.
Suomalaisia kiinnostaa tietenkin Valtteri Bottaksen kohtalo. Nastolalainen on antanut ymmärtää, että hänellä on F1-sopimus ensi kaudeksi, mutta hän ei ole suostunut paljastamaan, minkä tallin kanssa se on.
Varikolla oletetaan, että suomalainen joutuu odottelemaan Sainzin lopullista ratkaisua. Mahdollista on myös, että Bottaksella on nimi jo paperissa, ja sen julkaisuajankohdasta päättää Mersu-pomo Wolff.